לחם פשתן אצה

לוותר על גלוטן ולא לוותר

בפני כל מי שמקבל החלטה להפסיק לאכול גלוטן משימה לא פשוטה. לחם הוא סוג של "קומפורט פוד" (אוכל מנחם) וגם סוג של "אייקון תרבותי". דבר לא יעזור,  כיף ונוח לאכול הסנדוויץ' והוויתור על לחם לא בא בקלות. למה terrorism image לוותר?!

ללא גלוטן הצעד האפל

לחם קנוי ללא גלוטן כמו הרבה מוצרים ללא (שומן, סוכר, …) לאו דווקא בריא יותר. כדי לפצות  ולשפר את הטעם מוסיפים סוכרים, שומני טרנס וכל מינים של חומרים מוכרים פחות ופחות.

על פי רוב הדגנים שהם ללא גלוטן  (קינואה, כוסמת, אמרנט, טף, שיבולת שועל, …) והרבה מאוד אגוזים וגרעינים למיניהם (שקדים, קשיו, זרעי המפ, צ'יה ושומשום, …) גבוהים מאוד בחומצת אוקסילית הרעילה.

מה לעשות?

לראשונה פגשתי את לחם הפשתן בבלוג של דר' מארק היימן כאלטרנטיבה ללחם ללא גלוטן. המתכון פורסם לראשונה בספר בישול (אנטי דלקתי) של ג'ני קאר בשם Peace of Cake.

הכנתי את הלחם לפי המתכון המקורי והלחם הוא פשוט נפלא. כל הסובבים התלהבו. התחלתי להכין את הלחם לפי המתכון עם חמאת אגוזים קנויה. התנסיתי בכל מיני סוגים (אגוזים, גרעינים ואפילו חמאת קוקוס) ולא התאכזבתי אפילו פעם אחת.

עלות הכנתו של הלחם המקורי גבוהה. לצורך ההכנה השתמשתי בכל פעם בצנצנת שלמה של חמאת אגוזים. החלטתי שעדיף שאכין לבד את חמאת האגוזים. תוך כדי ניסוי בחמאות תוצרת עצמי נזכרתי כמה הרבה שצריך לעבד את החומרים. התהליך גורם לחימום יתר של כל מעבד מזון או בלנדר ולא נראה לי שזה מוסיף לבריאות (התחמצנות).

קבלתי החלטה לעבוד עם אגוזים וגרעינים טחונים דק מאוד ומצאתי שאין כל שינוי בטעם. אני מתרשמת שהוויתור על חמאת האגוזים עולה באיבוד מזערי בגובהו של הלחם. לא נורא, נכון?

הלחם הזה הפך להיות מצרך יסוד בביתנו. כמו כן, הוא משמש כמפלט נוסף לביטוי היצירתיות שלי. הכנתי את הלחם גם עם בננות, זוקיני, אספרגוס בר וכרובית (לא ביחד מובן) ואני שמחה להמשיך ולנסות עוד שילובים.

לחם עצה על שום מה? כמו אצן תהליך הכנת הלחם זריז וקליל והתוספת של אצה וזעתר יוצרת טעם פשוט אלוהי. אגב, שילוב מנצח הוא לחם פשתן אצה עם ממרח זיתים של נאות סמדר…

חומרים

6 ביצים גדולות (היות ויש כאן המון ביצים, מומלץ מאוד על אורגניות)
⅓ כוס פשתן טחון
⅓ כוס קמח קוקוס
⅔ כוס "קמח" גרעיני חמנייה
⅓ כוס "קמח" גרעיני דלעת
1 כפית אבקת אפיה
½ כפית מלח (לפי הטעם קורט – כפית מלח)
1 כפית חומץ תפוחי עץ
⅓ כוס שמן קוקוס נוזלי
1 כף דבש (לפי הטעם 0-2 כפות דבש)
1 כף גדושה אצת אולווה *

אופן הכנה

להקציף את הביצים במיקסר.
להוסיף את שאר החומרים.
להעביר את העיסה לתבנית "אנגליש קייק" משומנת עם ניר אפיה.
לזרות זעתר מלמעלה בנדיבות.
לאפות בחום של 180 מעלות ל35-45 דקות.

* אצת אולווה (חברת סיקורה ישראל) אפשר למצוא במקפיא של חנות הטבע השכונתי. אני קונה את החבילות של 100 גרם. אפשר להכין במעבד מזון תערובת של שום טרי, מיץ לימון ואצת אולווה ולשמור במקרר בצנצנת זכוכית. התערובת נהדרת לבדה, ובתוך סלטים ובישולים אחרים. אישית אני לא ממליצה על הקוביות שחברת סיקורה מוכרת. הן יקרות וטחונות יתר על מידה לטעמי.

אני מזמינה אתכם לשתף את היצירות שלכם!


3/5/18 כרגע גיליתי עוד מקור של לחם אצה! מי היה מאמין?!